Podotherapie Merkx - de 3 tips voor thuiswekers met voetklachten!

Dé 3 tips voor thuiswerkers met voetklachten! 

Krijg je ondanks een lagere belasting tijdens thuiswerken toch last van je voeten? Je bent niet de enige! Sinds de Covid-19 uitbraak zien wij het aantal voetklachten, zoals een hielspoor, toenemen bij thuiswerkers. 

Maar wat is de oorzaak en wat kun je er zelf aan doen?  

Minder lopen, meer pijn?

Dat het aantal nek-, en schouderklachten door het thuiswerken achter de computer toeneemt, kunnen we ons goed voorstellen. Maar dat ook voetklachten toenemen bij thuiswerkers is wellicht wat onverwacht. Toch ligt de oorzaak soms voor de hand. 

Thuis belast je de voeten namelijk anders dan een dag op het werk. Zo hoeven ze zich bijvoorbeeld minder in te spannen om überhaupt op het werk te komen. Daarnaast lopen we thuis het liefst op sokken, instappers of slippers en ook de werkhouding is thuis anders dan op het werk. Wij hebben daarom 3 tips waarmee je zelf aan de slag kunt! Deze tips helpen niet alleen preventief bij voetklachten maar ook bij klachten die al aanwezig zijn!

De 3 tips

1. Draag in huis schoenen!

Thuis lopen we nou eenmaal graag op sokken, instappers of slippers. Toch kan dit dé oorzaak van je voetklachten zijn! Voeten zijn namelijk bij de meeste inspanningen de steun van schoenen gewend. Thuiswerkend loop je wellicht minder, maar stiekem toch nog aardig wat meters op een dag. Onze gouden tip: draag thuis ook schoenen bij voetklachten!  Dit kan helpen bij het voorkomen van klachten zoals een hielspoor of verlichting geven als er al klachten aanwezig zijn. 


2. Blijf actief.

Als thuiswerker is je dagelijkse fysieke inspanning wellicht kleiner. Bij een afname van je conditie zullen spier-, en gewrichtsklachten sneller optreden. Onze tip is om voet-, en onderbeenspieren op conditie en in balans te houden! Iedere dag voldoende bewegen helpt bij diverse voetklachten en werkt ook nog eens goed tegen stress en chronische ziekten. 

Adviezen van onze podotherapeuten:

  • Wandel in een stevig tempo dagelijks een rondje van minstens een half uur met stevige schoenen. 
  • Wissel regelmatig van een zithouding naar een paar minuten van lopen of staan. Dit om de belasting op je lichaam te verminderen.
  • Rek je kuitspieren op de trap. Sta met alleen je voorvoeten op een traptrede en laat een achtervoet zakken. Voel je rek op je kuiten al!? Houd dit 30 seconden vast en herhaal dit drie maal links en rechts.
  • Train je voetspieren. Leg een handdoek op de grond, ga er met blote voeten op staan en grijp de handdoek een aantal keren met je tenen.

3. Verlaag suiker (koolhydraat) inname.

Eet jij minder koolhydraten als thuiswerker? Het antwoord is voor de meeste Nederlanders nee. Vaak snacken we thuis juist meer... Bij een lagere lichaamsbelasting (verbranding) heeft het lichaam minder suikers nodig! Hou het suikerniveau bij thuiswerken laag, daarmee voorkom je chronische ontstekingen in de voeten en in de rest van het lichaam.

Volg ons op Facebook voor meer tips en updates!